Flakony perfum - małe dzieła sztuki
Piękno kształtu i koloru flakonu perfum
Kształt flakonu perfum odgrywa nad wyraz bardzo istotną rolę. Wraz z komponowaniem składników zapachu, producenci perfum zlecają specjalistycznym firmom przygotowanie projektu artystycznego flakonu. Do jego kształtu przywiązuje się bardzo dużą wagę.
Zdaniem sprzedawców, to właśnie fason flakonu, jaki i często jego kolor wpływa na spontaniczną decyzję zakupu perfum przez klienta. Bardzo często, jak coś nam się od razu spodoba, to chcemy to właśnie mieć.
W środowisku perfumiarzy znana jest opowieść o eksperymencie podczas którego przed każdym uczestnikiem badania postawiono kilka flakonów z perfumami, każdy w innym kształcie. Zadaniem zawodników było wyselekcjonowanie najładniejszego zapachu perfumy. Selekcja była bardzo różnorodna, każdy z uczestników wskazał na flakon z perfumami, który im się najbardziej spodobał, jak i na ten, który ich zdaniem najmniej. Natomiast nikt o tym nie wiedział, że w każdym flakonie była ta sama kompozycja zapachowa.
Kształt, barwa, pierwsze wrażenie ma decydujący wpływ na nasz wybór. Nic w tym dziwnego, że producenci robią badania, przygotowania i gotowi są dobrze uhonorować wybitnych artystów rzeźbiarzy za uzyskanie wyjątkowego kształtu flakonu do nowej edycji perfum.
Ryzykiem dla nas może być często sugerowanie się właśnie kształtem, reklamą, modelami występującymi w reklamach, podkładem muzycznym do spotu reklamowego, opinią znajomych czy też wzrastającą popularnością perfum. Tymczasem, to właśnie ta zawartość pachnących składników w środku cieczy nas otula i towarzyszy przez cały dzień, a boski i olśniewający flakon z nadrukowaną nazwą nas nie stroi, najczęściej stoi bezpiecznie na półce w domu. Z drugiej strony, dla wielu osób posiadających kolekcje ulubionych perfum, samo spojrzenie na szafkę lub półkę z wystawionymi flakonami sprawia bardzo dużo radości. I to jest bardzo miłe.
Pośród znanych designerów flakonów należy wspomnieć o najczęściej pojawiających się nazwiskach, jak:
1/ Fabien Baron, np. linia Calvin Klein Contradiction, CK One, Euphoria, Giorgio Armani Mania, Viktor&Rolf Spicebomb i Flowerbomb, Kenzo L’eau Kenzo, Lancome Poeme, Carolina Herrera 212 NYC, 212 Men NYC i VIP,
2/ Pierre Dinand, m.in. Yves Saint Laurent Opium, YSL Paris, Dolce & Gabbana Light Blue, Calvin Klein Obsession, Calvin Klein Eternity,
3/ Lutz Herrman, m.in. Dolce & Gabbana The One, Joop! Homme, Hugo Boss Boss Bottled,
4/ Serge Mansau, m.in. Kenzo Flower by Kenzo, Christian Dior Dolce Vita, Nino Cerriti 1881,
5/ Bronislaw Krzysztof – seria flakonów marki Sisley
6/ Thierry de Baschmakof, np. Christian Dior Addict, Bentley for Men, Jimmy Choo Eau de Parfum, cała seria flakonów Bvlgarii
Warto również wspomnieć, że mamy flakony kolekcjonerskie, wydawane w edycjach limitowanych.
Niektórzy kolekcjonują flakony i specjalnie dla nich wydawane są kolejne edycje kolekcjonerskie. Często można napotkać: Hermes Terre d’Hermes flacon oznaczony literą H wydawany corocznie od 2010 roku; specjalną edycję Guerlain Shalimar Souffle de Parfum, edycja kolekcjonerska od 2014 roku, Thiery Mugler Angel Eau Sucree, Dolce & Gabbana The One Gold i Platinum Edition oraz wiele innych, często lansowanych tylko na lato lub okragłą rocznicę edycji perfum.
Nie sposób wszystkich wymienić, flakony potrafią być fascynujące i przepiękne, można śmiało je nazwać małymi dziełami sztuki.
rys. 1 Edycja kolekcjonerska damskich perfum Guerlain Shalimar Souffle de Parfum
rys. 2 Edycja kolekcjonerska męskich perfum Hermes Terre d'Hermes Eau de Toilette
Co zrobić z pustymi flakonami?
Flakony z edycji limitowanych bardzo często wykonane są z kryształowego szkła i mogą z czasem zdobyć niewymierną wartość. Dodatkowo są numerowane i opatrzone specjalnym certyfikatem. Im niższy numer, tym flakon bardziej cenniejszy. Kolekcjonerzy buteleczek po perfumach poszukują niezwykle rzadkich, najczęściej wyprodukowanych flakonów w limitowanej serii, jak i najstarszych. Cena tych flakonów dochodzi na rynku do 100 euro, a wyjątkowo rzadkich nawet do 3000 euro. Jednym z najcenniejszych flakonów jest seria perfum damskich Imperial oraz Princess Grace de Monaco firmy Fabergé. Partia tych perfum w limitowanych edycjach 500 lub 999 kopii sprzedawana była w ekskluzywnych flakonach, wykonanych z ręcznie wycinanego i polerowanego kryształu z korkami ozdobionymi 22-karatowym złotem. Kształt flakonu nawiązywał do słynnego Carskiego Jaja, które car Mikołaj II Romanow ofiarował w prezencie swojej małżonce w 1912 roku.
Natomiast popularne flakony, pozostałe po wykorzystanych perfumach, nie ma co się łudzić, nie nabiorą wartości. Mogą tylko przystroić toaletę, a jak przeszkadzają to należy przekazać je do utylizacji.