Guerlain
Guerlain, francuskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, jedna z najstarszych luksusowych firm perfumeryjnych, wybitna i szanowana na całym świecie. Marka Guerlain to ponad 190 lat wiedzy i tradycji. Znana z rodzinnych wartości, doskonałych umiejętności perfumiarstwa, przekazywania wiedzy z pokolenia na pokolenie, wyszukanych kompozycji zapachowych, które często wyznaczały trendy w świecie zapachów.
Marka Guerlain pochodzi od nazwiska założyciela Pierre-François Pascala Guerlain (1884-1964), który karierę rozpoczynał jako przedstawiciel firm kosmetycznych i perfumeryjnych we Francji oraz w Anglii. Pierre-François Pascala Guerlain, z wykształcenia chemik, znany był z renomy i cieszył się szacunkiem wśród bogatych paryskich sfer.
W 1928 roku w Paryżu przy ulicy Rivoli 42 założył firmę perfumeryjną. Uruchamiając produkcję wody kolońskiej oraz perfum, wprowadził bardzo wysokie standardy obowiązujące na każdym etapie wytwarzania. Pierre-François Pascal Guerlain był perfekcjonistą, słynął z bardzo starannego i wysokiej jakości dobierania składników, tworzenia kompozycji oraz każdego drobnego szczegółu umieszczonego na opakowaniach.
Wprowadził personalizację zapachów, tworzył perfumy pod indywidualne zamówienia, dostosowując je do charakteru danej osoby, jej ubioru czy też wyjątkowej okazji. Szybko zdobył renomę i w 1840 roku otworzył pierwszy sklep w Paryżu przy ulicy Rue de la Paix nr 15. Pachnidła marki Guerlain stały się nie tylko najmodniejszymi, ale i najdroższymi perfumami Paryża. Obsługiwał klientów z całej Europy.
Pierre-François Pascal Guerlain przyczynił się do powstania prawdziwej branży perfumeryjnej, w znacznym stopniu zmiany sposobu podejścia i świadomości do wykorzystywania produktów kosmetycznych. W pierwszej połowie XIX wieku branża kosmetyczna nie wiele przypominała tą, którą znamy obecnie.
W 1853 roku sprezentował z okazji ślubu Napoleonowi III i jego żonie cesarzowej Eugénie, perfumy własnego autorstwa, Eau de Cologne Impériale. Flakon perfum ozdobiony był 69 wytłoczonymi w szkle pszczołami, pomysłu zaczerpniętego z herbu rodziny cesarskiej. Tak narodziła się butelka Bee Bottle, która przeniknęła historię Guerlain. Pszczoła Imperium stała się symbolem Domu Mody Guerlain.
Pierre-François Pascal Guerlain został wyróżniony dyplomem, tym samym uznawany był za oficjalnego perfumiarza jej wysokości. Ta nominacja otworzyła mu drzwi na salony, zyskał szeroką sławę w Europie.
W pracy pomagali mu synowie Aimé Guerlain oraz Gabriel Guerlain, którzy po śmierci Pierre-François w 1864 roku przejęli zarządzanie firmą, dzieląc się obowiązkami. Gabriel zajmował się zarządzaniem i rozwojem firmy, a starszy Aimé przejął po ojcu kunszt perfumiarstwa. Moda na chęć noszenia na sobie perfum zmieniała się, a rodzeństwo zachęcało do ich używania. Najsłynniejszym zapachem wykreowanym w ich czasach były perfumy Jicky z 1989 roku, obok Fleur d’Italie (1884), Rococo (1887) i Eau de Cologne du Coq (1894).
Nazwa perfum Jicky nazwana została na cześć syna Gabriela, Jacquesa, W perfumach Jicky po raz pierwszy w historii perfumiarstwa Aimé Guerlain zastosował syntetyczne składniki m.in. z wanilii, kumaryny łącząc je z naturalnymi. Nowatorskie podejście w odtwarzaniu składników na drodze chemicznej do wykorzystywania ich w produkcji perfum potrzebowało bardzo wiele dekad, aby uzyskać akceptację i przychylność klientów.
W 1895 roku biznes rodzinny przejęli synowie Gabriela Guerlain, Jacques Guerlain oraz Pierre Guerlain, którzy kontynuowali historię i tradycję rodzinną. Otworzyli nowe sklepy, przenieśli fabrykę do nowocześniejszych zakładów. Perfumy stały się ważnym francuskim przemysłem i stanowiły istotne źródło eksportu. Jacques Guerlain wprowadził również wiele elementów artystycznych do opakowań i etykiet perfum. Zwrócił uwagę, że opakowania są tak samo ważnym elementem, jak zawarty w nich aromat.
Jacques Guerlain został trzecim głównym perfumiarzem w dynastii Guerlain. Przez 60 lat wykreował wiele znanych do dziś kompozycji zapachowych, jak Mouchoir de Monsieur (1094), Après L'Ondée (1906), przedwojenny klasyk L’Heure Bleue (1912), Mitsouko (1919), Shalimar (1925), dedykowany dla lotnictwa francuskiego Vol de Nuit (1933) oraz Ode (1955) wraz z wnukiem Jeanem-Paulem Guerlain.
Jean-Paul Guerlain, utalentowany jak poprzednicy mistrz perfumiarstwa, nazywany czwartym głównym perfumiarzem w rodzinie Guerlain, przejął rodzinną tradycję zarządzania firmą i ugruntował pozycję firmy Guerlain wśród najlepszych światowych producentów perfum.
Jean-Paul Guerlain wykreował znane do dziś kompozycje: Vetiver (1959), Chant d'Arômes (1962), Habit Rouge (1965), Chamade (1969), Nahéma (1979), Jardins de Bagatelle (1983), Samsara (1989), Héritage (1992), Coriolan (1998).
Jean-Paul Guerlain poszerzył gamę produktów kosmetycznych, zastąpił tradycyjne rodzinne receptury starannie dobranymi recepturami naukowymi.
Po przejściu Jeana-Paula na emeryturę, w 1994 roku firma Guerlain stała się częścią Francuskiego koncernu Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH).
Marka Guerlain, to ponad 300 kompozycji zapachowych. Perfum, które w znacznym stopniu zawsze wpływały na trendy perfumeryjne. Guerlain, to pięciopokoleniowa tradycja jakości produktów i piękno ukryte w małych, czarujących flakonach.